Showing posts with label Val2014. Show all posts
Showing posts with label Val2014. Show all posts

Saturday, 5 July 2014

Liberalism, ain't that bad

Läste idag Expressen| Sakine Madon: Liberaler som allas spottkopp och kan hålla med.
"Enfald, konformism och ängslighet skriver jag under på. Men i detta ”nyliberala kulturklimat” - där vi finner landets gåsleversocialister - har en socialliberal folkpartistisk kulturpolitiker som Madeleine Sjöstedt jagats i flera år."

Nyliberalismen finns där. När det finns en statsminister i sverige som skrivit en bok som heter "det sovande folket" som är en sämre bearbetad version av valfri bok av Ayn Rand. Men all liberalism är inte av ondo, och all liberalism är inte nyliberalism. Precis som det behövs en mera nyanserad bild av SD, vänstern, F! så får det gärna finnas en mera nyanserad bild av liberalismen.

Och det är väll den tråkiga sidan av Alliansen. Att liberalism har blivit att vara moderat, som drar åt det nyliberalistiska hållet. Vilket inte alla gånger är sunt eller rådigt.

Friday, 20 June 2014

Surdegsväljare inte hopplöst bakom flötet

Läste Carolin Dahlmans text i expressen: Surdegsväljarna biter sig själva i skägget och kan bara hålla med om det Fredrik Virtanen skrev när han delade länken på twitter; "Liberaler i panik"

Om det här är ett försök att få surdesväljarna tillbaka till mittenfållan så kanske inte den bästa vägen att kalla dem ytliga hycklare som röstar på inne-partier.

 Ja, det krävs välstånd för att få en utbildning, ett bra jobb, och för att kunna vara sådär lagom påläst på genus, och miljö. Men hur ska det välståndet skapas? Ska det skapas på kostnad på miljön? ska det skapas igenom att hålla kvar maktstrukturer som gör grupper i samhället mera utsatta?

Problemet är inte att arbetslinjen är tråkigt saklig, utan att den inte innehåller någon lösning för de problem som t.o.m den privilegierade surdegsväljaren ser. Klassamhället, rasism, och könsmaktsordningen. Om det är nu är en viktig målgrupp för moderaterna/ sossarna så borde de bredda sin arbetslinje och ta med arbetsförhållande, genus och miljön. Precis som v, mp, och fi borde bredda med en mera ansvarstagande ekonomiskt alternativ.

Tror inte eller att det är så lätt att det bara är södermänniskor som lockas till v, mp och f!. Utan det är också de människor som handlar på lidel. Utförsäljningen av bostäderna i Alby lockade kanske inte eller flera människor till moderaterna eller socialdemokraterna.